widget

Saturday, March 24, 2012

MASALAH UTAMA RAKYAT PERLIS



Anda pokok apa di atas ini? Orang Perlis (Kedah dan Pulau pinang aku tak pasti), sure kenal dengan Pokok Biak. Tapi kalau pokok Ketum, sah-sah satu Malaysia tahu pokok tu. Perlis menjadi ibu pejabat dan tanah kelahiran daun ketum. Oleh itu, tidak hairan la sekiranya ia berleluasa di Perlis. Pada mulanya, pokok ketum dibawa dari Thailand. Perlis menjadi tempat tumpuannya kerana berada berhampiran dengan Thailand.

Pokok Biak (Bahasa Inggeris: Kratom), banyak terdapat di Afrika, di utara dan tengah Semenanjung Malaysia serta di selatan Thailand. Di Thailand, pokok ini dipanggil Kakuam, Ithang atau Thom, di Amerika Syarikat pula sebagai Kratom. Nama botaninya Mitragyna specoisa korth.

Daun Biak telah lama dijadikan bahan perubatan tradisional sebagai minuman pemulih tenaga bagi wanita yang baru lepas bersalin. Daun ini direbus dan airnya diminum sebagai pemulih tenaga, juga bagi rawatan mengeluarkan angin dalam badan dan merawat sakit belakang. Selain itu, Biak yang dijadikan serbuk juga dibuat ubat untuk rawatan cirit-birit, kencing manis, darah tinggi, agen nyah oksigen dan macam-macam lagi.

Air atau serbuk Biak yang telah disalahgunakan dan mula dijual secara meluas kepada pengguna biasa. Sapa-sapa yang ketagih air atau serbuk Biak ni biasanya akan susut berat badan (lepas ni ramai la yang teringin nak kurus cari ni), sembelit, insomnia, kering bibir dan mulut, muka menjadi lebam dan anoreksia.

Pada asalnya, daun ketum mampu memberi kesan yang baik sekiranya digunakan dengan cara yang betul. Namun disebabkan oleh penyalahgunaannya, ia telah membawa kepada penagihan berterusan seperti dadah. Semuanya bergantung kepada diri kita sendiri.

NOTE: Don't try this at home :)

No comments:

Post a Comment