widget

Monday, April 9, 2012

Panggilan ajal adik turun ke laut

KANGAR: “Saya tidak menyangka keinginan adik untuk turun ke laut buat kali pertama selepas dua bulan tidak melakukannya adalah panggilan ajalnya.”
Begitu kata Shahimi Che Din, 41, abang Herwan, 29, yang ditemui lemas dalam keadaan tertiarap sejak hilang lebih 36 jam selepas terjatuh dalam laut ketika menangkap ikan di Kuala Perlis, di sini, semalam.

Dalam kejadian itu, Herwan tergelincir lalu jatuh ke laut jam 1 pagi kelmarin sebelum mayatnya ditemui jam 1.30 tengah hari, semalam.

Shahimi berkata, mangsa sebelum itu beria-ia mahu turun semula ke laut selepas melihat badannya semakin berisi dan mahu melakukan sesuatu, malah ingin mencari duit lebih.

Katanya, dia bersama adiknya bercuti sebagai nelayan selama dua bulan kerana ikan di kawasan berkenaan semakin berkurangan dan perlu pergi lebih jauh jika mahu mendapat tangkapan lebih lumayan.

“Kami keluar ke laut bersama, namun dia menaiki bot lain manakala saya menaiki bot lain jam 5 petang Jumaat lalu. Hampir 10 bot nelayan keluar ketika itu dan menghala kawasan berdekatan Pulau Brasmana, Thailand.

“Selepas beberapa jam menangkap ikan, saya tidak nampak bot dinaiki adik sehingga dimaklumkan rakannya Herwan hilang dipercayai terjatuh dalam laut lalu kami pulang untuk membuat laporan polis di Kuala Perlis,” katanya ketika ditemui di sini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kangar, Superintendan Abdul Rahman Mohd Noordin berkata, pihaknya menerima kejadian seorang nelayan hilang selepas terjatuh ke dalam laut jam 11 pagi kelmarin Menurutnya, mayat mangsa ditemui kira-kira 0.3 batu nautika daripada pantai berdekatan.

myMetro (09/04/2012)
http://www.hmetro.com.my/articles/Panggilanajaladikturunkelaut/Article

No comments:

Post a Comment